Realiti kehidupan amat pahit untuk ditelan sedangkan khayalan lebih indah untuk di ingati…

Hanya Allah tempat mengadu kerana Allah Maha Berkuasa…


Nuffnang X

October 9, 2012

Tebu Telur di Jelebu

Assalammualaikum dan Salam 1 Malaysia.
Kelmarin dalam ruangan Mega Utusan Malaysia ada menyiarkan mengenai Tebu Telur dari Jelebu.
Ehsan Utusan Malaysia

Ehsan Utusan Malaysia




Sememangnya Mukim Teriang Hilir mempunyai ramai petani yang mengusahakan Tebu Telur yang kebanyakannya untuk kegunaan bandar sekitar dan dieksport ke Singapura.  Tebu jenis ini mempunyai air yang banyak dan manis.  Mungkin disebabkan kedudukannya dalam  tempat paling panas di Malaysia yang menyebabkan ianya sesuai di tanam di Mukim ini.
Keluarga saya juga mengusahakan Tebu Telur.  Jika di bulan Ramadhan atau ada kenduri, air tebu adalah salah satu air yang wajib ada dan selalunya akan habis dahulu. 
Teringat zaman sekolah yang mana jika saya ada kelapangan akan pergi ke belakang rumah (maklumlah rumah dalam kebun) untuk mematahkan tebu dan di makan.  Kadangkala tanpa pisau hanya dikoyak kulit menggunakan gigi dan airnya yang manis sudah boleh dinikmati.  Dari zaman abah hinggalah sekarang adik-beradik pula mengusahakannya.  Pernah satu ketika diwaktu umur 8 tahun, pemborong menyampaikan pesan kepada saya kerana dia kenal saya dan yang diminta sedikit tetapi saya sampaikan terlebih jumlah tebu yang ingin dibeli dan dia terpaksa membeli juga kerana tebu sudah diikat dan disediakan.hu..hu....
Jika berbakti kepada tanah, memang tidak akan rugi.  Pertanian itu satu perniagaan.  Jika diusahakan secara sabar dan berterusan, Insyaallah akan mendapat hasil yang lumayan.  Tetapi yang penting kesabaran dan kecekalan, bukan untuk sehari dua. 
Semoga Daerah Jelebu amnya dan Mukim Teriang Hilir khususnya terus dikenali sebagai tempat pengeluar Tebu Telur Malaysia.

No comments:

Post a Comment