Realiti kehidupan amat pahit untuk ditelan sedangkan khayalan lebih indah untuk di ingati…

Hanya Allah tempat mengadu kerana Allah Maha Berkuasa…


Nuffnang X

August 31, 2009

Hati Malaya...

Assalammualaikum...
Hari ini saya ingin memperkatakan tentang filem HATI MALAYA yang disiarkan TV1 pada pukul 10.30 malam 30 Ogos 2009...Inilah kali pertama saya menonton filem itu...memang tersentuh dan cukup halus cerita disebalik kemerdekaan yang kita kecapi selama 52 tahun ini. Saya mengalirkan air mata untuk beberapa adegan dan yang paling menyentuh perasaan ialah waktu Tunku ingin ke London berbincang mengenai kemerdekaan. Beliau mengatakan kekurangan peruntukkan dan hadirin sanggup memberi apa sahaja..kaum ibu memberi barang kemas untuk dijadikan peruntukkan ke London...Sungguh menyentuh perasaan...Hati Malaya berakhir pada pukul 12.30 pagi...Tetapi saya cukup terkilan kerana cerita ini tidak ramai yang boleh menonton...Saya berharap agar pihak sekolah dapat menayangkan filem ini kepada pelajarnya agar mereka tahu menilai erti kemerdekaan yang memerlukan pengorbanan dan saya berharap agar mata pelajaran sejarah menjadi mata pelajaran wajib dab bukan pilihan bagi peperiksaan agar semua kaum di Malaysia mengenal sejarah dan menghormati hak-hak yang ada...

No comments:

Post a Comment