Realiti kehidupan amat pahit untuk ditelan sedangkan khayalan lebih indah untuk di ingati…

Hanya Allah tempat mengadu kerana Allah Maha Berkuasa…


Nuffnang X

August 26, 2013

Peranan Nama dalam Perniagaan.

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera.
Entri hari ini ditulis sebab saya juga sedang sibuk memikirkan nama yang elok untuk kedai tudung dan selendang saya.  Susah juga untuk meletakkan nama perniagaan.  Apabila ada nama yang disukai pastinya sudah menjadi milik orang.  Mengapa nama penting untuk sesebuah perniagaan?

1.  Jika nama tidak penting sudah pasti banyak perniagaan yang meletakkan nama ikut suka yang mungkin juga nama sebarangan yang tidak sesuai dengan perniagaan.  Sebenarnya mencari  nama untuk perniagaan adalah penting.  Orang akan mengenali produk dan tuan kedai melalui nama perniagaan. Nama yang baik akan memberi  kesan untuk perniagaan.

2.  Membezakan perniagaan kita dengan orang lain.  Jika tidak agak sukar untuk kita mempromosikan kedai.

3.  Nama perniagaan adalah hak kita dan tidak boleh ditiru oleh orang lain.  Jika ada pun persamaan sebutan tetapi berbeza ejaan.  Contohnya Fareeda dan Farida dan bukan Farid.  he..he..gurau.

4.  Nama yang berkekalan.  Jika boleh nama perniagaan itu menjadi legasi turun temurun walaupun tuan asal sudah tiada.

Walaupun entri ini sudah hampir habis ditulis,  namun masih lagi nama yang sesuai tidak dijumpai.. doakan nama yang terbaik untuk perniagaan baru saya ini.  Jadi saya masih lagi perlu menggunakan pakcik Google untuk mencari nama yang terbaik ini...

2 comments: