Realiti kehidupan amat pahit untuk ditelan sedangkan khayalan lebih indah untuk di ingati…

Hanya Allah tempat mengadu kerana Allah Maha Berkuasa…


Nuffnang X

November 1, 2010

Blogspot dan Wordpress:Pilihan????

Assalammualaikum...
Topik saya pada hari ini ialah antara blogspot dan Wordpress manakah pilihan kita.  Saya bermula dengan blogspot, walaupun pada mulanya saya mengintai wordpress dahulu.  Wordpress saya akui banyak juga pilihannya.  Bagi mereka yang tidak sukakan html, mereka suka kepada php wordpress, temanya juga banyak yang menarik.  Tetapi sehingga ke hari ini, saya masih setia dengan blogspot. fungsinya masih tetap sama dan bagi saya yang tidak expert ini, biarlah dengan blogspot sahaja.  Tetapi akan datang tidaklah boleh dijangka.  Walau apapun saya sayangkan Mazana NS ini...walaupun terkial-kial, saya akan berusaha lagi untuk memeriahkan blog kesayangan ini.   Saya sempat mengintai dari blog www.muhammadnasir.com-terima kasih dan izinkan saya share disini ye.
Kelebihan Blogspot :
  • Mengunakan Blogspot sebagai platform untuk blog adalah percuma dan anda boleh access ke account blog pada bila-bila dan di mana jua anda berada.
  • Sangat mesra pengguna dan mudah untuk dikendalikan, jika pertama kali guna pun anda akan mudah paham jika anda rajin explore.
  • Boleh buat banyak blog dalam satu account dan unlimited bandwidth.
  • Blogspot adalah milik Google jadi potensi blog anda di indexs dengan cepat adalah tinggi berbanding platform blog percuma yang lain, ini pada pandangan saya dan pernah guna blogspot.

  • Mudah untuk letak banner iklan pada blog dan mudah untuk susun.
  • Boleh gunakan Nama domain anda sendiri tanpa “blogspot” pada blog,sebagai contoh: namadomainanda.com.
Kekurangan Blogspot :
  • Tiada autoping, jadi perlu dilakukan secara manual.
  • Tiada tool-tool yang membantu untuk memudahkan kerja, seperti kerja-kerja melawan spam.
  • Tidak boleh edit comment.
Kelebihan dan kekurangan WordPress
WordPress terbahagi kepada dua iaitu blog percuma dan self hosted, platform wordpress percuma adalah blog yang menggunakan extension “wordpress.com” sebagai contoh namadomain.wordpress.com, selfhosted pula blog yang menggunakan webhosting dan nama domain sendiri.
Kelebihan menggunakan WordPress :
  • Jika anda menggunakan version percuma anda tidak perlu bayar apa-apa.
  • Jika menggunakan wordpress versi selfhosted, banyak plugin yang boleh membantu melancarkan kerja-kerja blogging anda.
  • Jika anda menggunakan selfhosted, anda boleh backup database blog anda sebab jika webhosting anda mengalami kegagalan atau apa-apa pun masalah menyebabkan artikel-artikel yang anda usahakan hilang anda tidak perlu untuk memulakan semula sebab anda sudah ada backup.
  • WordPress juga mesra pengguna.
     So, kita buat pilihan atas minat kita sendiri...Bye...

No comments:

Post a Comment