Realiti kehidupan amat pahit untuk ditelan sedangkan khayalan lebih indah untuk di ingati…

Hanya Allah tempat mengadu kerana Allah Maha Berkuasa…


Nuffnang X

January 26, 2011

10 Negara yang mempunyai penduduknya bahagia....

Saya mendapat info dari saudara Sirajuddin Abas (SIM) TQ..izinkan saya share disini.  10 negara yang mempunyai penduduk bahagia iaitu:


1. Norway
Norway menjadi negara yang penduduknya paling bahagia. Pendapatan perkapita penduduknya paling besar di dunia yakni US$53.000 per tahun. Negara ini menghabiskan anggaran untuk kesihatan paling besar nombor dua setelah Amerika Syarikat. Penduduknya bahagia dengan keindahan alam dan lingkungannya. Norway juga memiliki simpanan minyak dan gas yang besar. 

2. Denmark
Berbisnes di negara ini tak memerlukan banyak wang. Denmark tercatat sebagai negara yang paling rendah biayanya bila seseorang ingin membuat bisnes. Pendidikan bagi penduduknya juga terjamin begitu juga kebebasan bagi individu. 

3. Finland
Damai, pendidikan yang terjamin, kesihatan juga terjamin, kebebasan berekspresi dan pemerintah yang boleh dipercaya. Inilah Finland. Ekonominya juga kuat. 

4. Australia 
Ekonomi Australia tergolong kuat, dibantu oleh berbagai macam eksport. Australia menjadi negara yang bagus untuk memulai sebuah bisnes. Capaian internet bertebaran, pendidikannya bagus dan penduduknya mempercayai pemerintah. 

5. New Zealand
New Zealand adalah negara dengan gesekan sosial paling rendah. Penduduknya saling percaya dan saling bantu. Sebanyak 94 persen penduduknya puas dengan kondisi lingkungan sekitar. 

6. Sweden
Sweden berada di peringkat kedua untuk kesempatan dan usaha mandiri. Sweden adalah negara yang sangat sesuai untuk memulai usaha. Kebebasan individu sangat dilindungi di Sweden. 

7. Kanada
Di negara ini nyaris tidak ada korupsi. Kanada juga sangat terbuka bagi para imigran. Penduduk Kanada juga terkenal sangat baik dan gemar membantu sesama. Kanada juga negara yang tepat untuk memulai sebuah bisnes. 

8. Swiss
Pemerintah Swiss dikenal bersih, kesempatan mendapat pendidikan bagi penduduknya sangat terbuka. Institusi kewangannya sangat kuat dan dipercaya. 

9. Belanda 
Penduduk Belanda hampir pasti bahagia, kebebasan individu sangat dilindungi oleh pemerintah. Sebanyak 88 persen penduduknya sangat puas karena boleh memilih apapun yang mereka suka dan mereka jalani. 

10. Amerika Syarikat 
Hampir 90 persen penduduk Amerika Syarikat puas dengan jaminan kesihatan. Anggaran untuk kesihatan rakyatnya juga tercatat terbesar di dunia. Sebanyak 90 persen penduduknya yakin dengan kerja keras mereka boleh hidup lebih baik. 

Agaknya Malaysia ditangga ke berapa???

2 comments: