Realiti kehidupan amat pahit untuk ditelan sedangkan khayalan lebih indah untuk di ingati…

Hanya Allah tempat mengadu kerana Allah Maha Berkuasa…


Nuffnang X

January 25, 2011

Gemilang Part (1) yang menumpahkan air mata....

Semalam TV3 menyiarkan drama Gemilang arahan Khabir Bhatia...Baru episod pertama...Agak-agaknya apa yang korang rasa apabila melnonton cerita tu???sedih?biasa?tiada apa-apa rasa?  Ya, terpulang pada penonton tetapi bagi saya ianya banyak membuatkan airmata saya mengalir.  Entahlah kalau orang kata saya sensitif, mudah terasa mungkin sebab ianya berkisah kisah kehidupan di kampung yang susah..itulah keadaan sosial masyarakat yang kita tidak boleh untuk nafikan.  Kisah Lah yang mempunyai 4 beradik yang hidup susah.  Bertambah menderita akibat kematian ibu dan kemudian terpaksa berhenti sekolah, berpisah dengan adik-beradik yang dijaga oleh orang lain dan akhirnya bapa juga pergi meninggalkannya.  Dijaga kemudiannya oleh Jalaluddin Hassan yang memegang watak sebagai guru. Babak yang menyayat hati apabila berpisah dengan adik-adik yang lain, kemudian ayahnya menangis bersendirian ditengah malam yang mengenangkan kesusahan hidup dan berpisah dengan anak setelah isteri meninggal.  Entahlah. laju aje airmata turun.  Untuk episod pertama memang syahdu...itu kata saya tetapi penonton yang lain saya tak tahulah...saya bagi 5 bintang untuk episod pertama....Sebenarnya kita tidak boleh menafikan memang wujud keadaan begitu di negara kita dan ianya berkisar zaman mungkin 70-an atau 80-an.  Siapa yang pernah melaluinya akan terasa dan teringat kisah dulu.  Saya sebagai penonton amat mengharapkan kisah masyarakat dan kekeluargaan seperti itu yang ditonjolkan bukan hanya kisah cinta atau hantu saja...Hubungan kekeluargaan dan masyarakat yang longgar serta rapuh punca masalah sosial yang berlaku....

6 comments:

  1. mmg sebak la tgk citer ni mlm td..

    ReplyDelete
  2. betul..lama dah tak tgk kisah begini...

    ReplyDelete
  3. rugi pulak tak tengok...hehehehe sampai ada orang meleleh air mata

    ReplyDelete
  4. sedih...kalau tak mesti sedih jugak..he..he...

    ReplyDelete
  5. lorr.. mlm td ke... huhu.. dh terlepas sbb tgk cite lain.. huhu.. ruginyerr...

    ReplyDelete
  6. ya...mlm tadi...he..he...tggu minggu depan plak...

    ReplyDelete