Realiti kehidupan amat pahit untuk ditelan sedangkan khayalan lebih indah untuk di ingati…

Hanya Allah tempat mengadu kerana Allah Maha Berkuasa…


Nuffnang X

January 17, 2011

Nabi Muhammad dan keusahawanannya

Artikel dipetik daripada buku Menjadi Usahawan Sehebat Muhammad Bin Abdullah oleh Muslim Kelana dan PTS.com.my.  Izinkan saya share di sini TQ.

Gelaran al-Amin yang diberikan kepada Nabi Muhammad tidak datang begitu sahaja. Ia wujud daripada usaha beliau yang terus membina kredibiliti dan kapasitinya sebagai seorang peniaga yang jujur. Kejujurannya inilah yang melahirkan kepercayaan orang ramai pada dirinya. Oleh sebab itulah, orang bijak pandai pernah berkata:
"Apabila anda ingin menguji sahabat sejati, ajaklah dia berniaga".
Ungkapan di atas muncul kerana dalam perniagaan, sifat jujur memang sukar diamalkan dan dipertahankan. Ramai sahabat yang menjadi rakan kongsi perniagaan gagal sebelum sempat mereka mengembangkan usaha kerana mereka tidak jujur dan saling tidak mempercayai antara satu dengan yang lain.
Nabi Muhammad mampu mengatasi masalah-masalah itu. Pada usia 17 hingga 20 tahun, beliau mendapat kepercayaan bapa saudaranya bagi menguruskan perniagaan beliau. Apabila Nabi Muhammad mahir menguruskan perniagaan, beliau mula menghadapi persaingan dengan para pedagang veteran di jazirah Arab dalam pasaran yang lebih luas. Pada usia 23 hingga 25 tahun, nabi melonjak menjadi seorang peniaga profesional. Beliau mampu menjalankan amanah dengan mengendalikan perniagaan Khadijah sehingga memperoleh keuntungan berlipat kali ganda. Semua urusan perniagaannya dijalankan dengan kaedah berniaga yang cerdas.
Nabi Muhammad mengenali pasar-pasar di kawasan tempat beliau berniaga dengan baik. Beliau berusaha mengenali karakter masyarakat di tempat-tempat itu. Nabi Muhammad meluaskan rangkaian perniagaannya dengan membina kerjasama strategik dengan rakan kongsi yang berpotensi. Selain itu, beliau mencari produk-produk terkini dan berkualiti tinggi. Kemudian, beliau menjualnya dengan penuh sopan santun, memberikan maklumat mengenai produk dan memberikan jaminan kepada pelanggannya.
Fakta-fakta di atas mampu menjelaskan kepada kita mengenai kelancaran Nabi Muhammad menerang dan menyampaikan hadis-hadis yang menyentuh perniagaan dan hukum-hukum perniagaan. Dengan pengalaman beliau yang luas dalam perniagaan, Nabi Muhammad berupaya menyampaikan hadis-hadis mengenai riba, sorokan barang, pengurangan timbangan dan menjaga hubungan baik dengan pelanggan. Oleh sebab Nabi Muhammad mula berniaga jauh sebelum beliau diangkat menjadi nabi, Pengalaman dan kemahirannya mencapai tahap yang tinggi sewaktu beliau menjadi utusan Allah.

2 comments: