Realiti kehidupan amat pahit untuk ditelan sedangkan khayalan lebih indah untuk di ingati…

Hanya Allah tempat mengadu kerana Allah Maha Berkuasa…


Nuffnang X

January 26, 2011

Laman Sosial mencetus masalah?

Seorang ibu menggoncang bayinya yang berusia 3 bulan sehingga mati kerana mengganggu beliau bermain farmville.  Di Brighton, seorang pekerja membunuh diri, dan bermacam lagi yang berlaku kerana Laman Sosial seperti Facebook, Twitter dan lain-lain.  Produktiviti pekerja pula menurun kerana bermain dengan facebook.  Hari ini apabila Twitter diharamkan di Mesir, tercetus tunjuk perasaan.  Apa yang akan kita fikirkan?  Apa yang akan kita bayangkan?  Sememangnya laman sosial ini akan lebih banyak mengundang keburukan dari kebaikan jika disalahguna.  Anak-anak sekolah sudah tidak peduli dengan kerja sekolah kerana bermain laman sosial.  Isteri tidak peduli dengan suami dan suami tidak kisah akan isteri.  Ada juga yang mempunyai kekasih gelap dalam laman sosial.  Oleh itu, tidak hairanlah jika Mark Zuckerberg mahu menutup facebook ramai yang kelam kabut.  Saya akui saya ada menggunakan Fecebook, Myspace, Tagged dan terbaru Twitter.  Tetapi apa yang saya lakukan hanyalah sebahagian dari kerja saya yang memang berkaitrapat dengan internet.  Saya akui memang anak-anak agak sukar untuk dikawal tetapi mujurlah selepas pukul 7.00 malam, internet tidak dibenarkan penggunaannya, bolehlah memantau kerja sekolah anak-anak.  Sememangnya teknologi adalah baik tetapi jika terlalu taksub dan terlalu  menumpu masa kepadanya akan menjejaskan institusi sosial dan menimbulkan bermacam masalah sosial...Kita gunakan akal yang diberi untuk menggunakannya secara baik dan bukan secara tidak sihat.  Percaya kepada diri sendiri dan  disiplinkan diri sendiri, segalanya akan teratur dan mudah dikawal...Betul ke  agaknya apa yang saya utarakan???

2 comments:

  1. penulisan entri ni boleh diperbaiki dengan pengunaan point2 agar lebih menarik dibace. http://bilatergigithalia.com/2011/01/26/drbook2u-com-tiada-kaitan-dengan-drozmey/

    ReplyDelete
  2. TQ Emancloud...Insyaallah saya akan perbaiki...

    ReplyDelete